Pages Menu
Categories Menu

Posted by on Paź 31, 2012 in E-commerce, Sklep internetowy | 0 comments

Zakładamy sklep internetowy – jak się do tego przygotować?

Zakładamy sklep internetowy – jak się do tego przygotować?

Początkujący przedsiębiorca planujący założenie e-sklepu ma głowę pełną pomysłów i zapał do działania, ale to nie wystarczy. Zakładanie sklepu internetowego niewiele różni się od zakładania każdej innej firmy, dlatego koniecznie musimy stworzyć biznesplan i przemyśleć wiele formalnych aspektów przyszłej działalności.

Zakładanie sklepu internetowego nie jest prostszą alternatywą dla zakładania każdej innej firmy. Wielu początkujących przedsiębiorców uważa, że e-sklep jest sposobem na szybki i łatwy zysk. Jeśli jednak nie mamy w tym względzie dużego doświadczenia, a tylko wydaje nam się, że wiemy co robić, możemy spodziewać się dość szybkiej klęski. Zakładanie sklepu internetowego wymaga szeregu działań, które poprzedzą rzeczywiste wdrożenie naszego biznesu.

Biznesplan to podstawa

Zacznijmy od realnej oceny kosztów i ryzyka. Konieczne jest zdobycie gruntowej wiedzy na temat tego, co jest potrzebne do założenia sklepu internetowego. Pomysł i zapał to nie wszystko. Zakładanie sklepu internetowego, tak jak każdej innej działalności, wymaga określenia biznesplanu. Nie bagatelizujmy tego. Biznesplan pomoże nam realnie ocenić nasze możliwości. Niestety – może być kubłem zimnej wody wylanym na nasz gorący zapał, ale ten kubeł pozwoli nam dostosować strategię do posiadanych środków i do naszych możliwości.

Poznaj rynek

Koniecznie należy sprawdzić, jak wygląda rynek, na który zamierzamy wejść. Musimy liczyć się z najgorszym. Być może wydaje nam się, że trafiliśmy w dziesiątkę i odkryliśmy niszę, którą z powodzeniem zapełnią produkty naszego e-sklepu. Dokładny research może jednak wykazać, że tę niszę odkryło dwustu właścicieli sklepów internetowych przed nami. Oczywiście to jeszcze nie znaczy, że musimy porzucić nasze wspaniałe plany. Następny krok to sprawdzenie, jak wygląda nasza przyszła konkurencja. Jak duże firmy prowadzą e-sklepy? Duże firmy często mają lepsze oferty i większy budżet na marketing, przez co będzie nam ciężko przebić się z naszymi produktami.

Przepisy? Jakie przepisy?

Najmniej ciekawe, ale często najważniejsze są kwestie związane z samą działalnością. Jaką formę ma przybrać? Czy znamy chociaż podstawowe pojęcia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej? Czy wiemy, co oznacza rentowność, czy znamy stawki VAT, koszty prowadzenia własnej firmy? Kto będzie prowadził naszą księgowość? Czy jesteśmy w stanie robić to sami (a nie da się tego robić bez odpowiedniego przygotowania, chociaż przyuczenia), czy zlecimy to biuru rachunkowemu? Czy znamy dobre biuro rachunkowe w okolicy? Ile nas będą kosztować jego usługi? Czy znamy przepisy dotyczące branży, w której zamierzamy działać? Na wszystkie te pytania musimy sobie odpowiedzieć jeszcze zanim nasz e-sklep zaistnieje na rynku. W przeciwnym razie potrzeby związane z samym prowadzeniem działalności mogą nas zaskoczyć i to w czasie, gdy przede wszystkim powinniśmy się zająć naszymi klientami i wdrażaniem strategii marketingowej.

Potrzeba cierpliwości

Kolejna kwestia, którą trzeba przeanalizować zanim otworzymy sklep internetowy, jest sposób pozyskiwania klientów. Nie, klienci sami do nas nie przyjdą. Warto wcześniej popracować nad listą mailingową czy zapleczem promującym nasz sklep. I ostatnia, chyba najważniejsza rzecz – cierpliwość. Gdy już założymy sklep internetowy, nie spodziewajmy się, że po miesiącu kupimy sobie Mercedesa i wyjedziemy z rodziną na wakacje na Bali. Osiągniecie sukcesu wymaga ciężkiej pracy – bądźmy gotowi ją zainwestować.

Post a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *