Pages Menu
Categories Menu

Posted by on Paź 15, 2012 in E-commerce, Sklep internetowy, Wygląd sklepu internetowego | 1 comment

Dobry sklep internetowy – jak powinien wyglądać?

Dobry sklep internetowy – jak powinien wyglądać?

Wygląd sklepu internetowego nieraz okazuje się bardziej istotny od samej oferty. W końcu co z tego, że klient znajdzie najtańszy produkt, skoro nie będzie mógł znaleźć informacji o koszcie przesyłki? Nasz e-sklep tylko wtedy osiągnie sukces, gdy naprawdę przyłożymy się do stworzenia dobrego layoutu.

Co najbardziej wypływa na sukces sklepu internetowego? Z pewnością jednym z najważniejszych czynników jest oferta. Jeśli jest dobra, nasz e-sklep będzie promował się sam – chociażby dzięki porównywarkom cenowym. Jednak nawet najlepsza oferta może nie skłonić klienta do kupienia produktu, jeśli wygląd sklepu internetowego będzie go zniechęcał lub jeśli nie będzie mógł sobie poradzić z prostą czynnością zakupu. Wygląd sklepu internetowego jest bardzo ważny i warto przyłożyć się do pracowania dobrej koncepcji.

Przejrzysty e-sklep

Przede wszystkim powinniśmy zadbać o ogólny wygląd sklepu internetowego – o to, co jako pierwsze rzuca się w oczy. Przede wszystkim nasz e-sklep powinien być przejrzysty. To nieprawda, że czym więcej bajerów, tym strona bardziej atrakcyjna. Pozostawmy na głównej stronie tylko rzeczy niezbędne dla odbiorcy. A co najbardziej interesuje potencjalnego klienta? Z pewnością kategorie produktów, wyszukiwarka, informacje o promocjach, a także informacje takie jak warunki dostawy i kontakt. W zasadzie nic więcej nie jest nam potrzebne. Możemy też umieścić w górnym menu zakładkę o nowościach lub blog z poradami. Unikajmy stosowania trzech kolumn na stronie. Wygląd sklepu internetowego jest najlepszy przy dwóch kolumnach. Amen.

Ile za tę przesyłkę?

Jako drugi czynnik mający wynieść nasz sklep internetowy ponad inne sklepy należy podać wyeksponowanie takich prostych informacji, jak koszt przesyłki i czas realizacji. Ogromna ilość sklepów popełnia w tym względzie błąd – informacji tych można szukać bez skutku, tracąc na tym cenne minuty. Koszt przesyłki to bardzo ważna informacja i wygląd sklepu internetowego powinien być dostosowany do tego wymogu.  Co z tego, że klient znalazł w naszym e-sklepie książkę najtaniej na rynku – za 22 zł, skoro nie wie, czy nie przyjdzie mu zapłacić 10zł za przesyłkę. Dla klienta koszt zakupu to koszt produktu i koszt przesyłki. Dobrym przykładem jest portal Allegro, gdzie klient od razu przy wykazie aukcji dostaje dwie ceny – cenę towaru i całkowity koszt z najtańszą opcją przesyłki.

Bardzo wiele e-sklepów oświeca klienta, ile zapłaci za przesyłkę, dopiero jak doda produkt do koszyka. To za późno. Jeśli poszukuje po różnych sklepach, nie będzie mu się chciało dodawać do koszyka każdego produktu – wybierze ten sklep internetowy, w którym informacja o przesyłce będzie podana od razu. Zdarzyło mi się widzieć takie sklepy internetowe, w których nawet po dodaniu do koszyka nie była widoczna cena przesyłki. Może pojawiłaby się dopiero po dokonaniu zakupu? Bardzo dziękuję za takie niespodzianki.

Wyeksponowany produkt

Na wygląd sklepu internetowego składa się też chyba najważniejszy czynnik: strona produktu. Obowiązuje tu jedna podstawowa zasada – im więcej danych ma klient, tym chętniej kupi produkt. Weźmy pod uwagę wspomnianą już książkę. Bardzo wielu sprzedawców internetowych najwyraźniej wychodzi z założenia, że tytuł, autor i zdjęcie okładki powinno czytelnikowi w zupełności wystarczyć. Tak jakby już czytał tę książkę i wcale nie pragnął dowiedzieć się o niej niczego więcej. To prawda, że może sobie poszukać recenzji na innych portalach, ale czy nie jest tak, że chętniej wróci do sklepu internetowego, gdzie będzie miał wszystko w jednym miejscu? Krótkie streszczenie, ocenę, opinie, może nawet krótką recenzję? To ważne informacje dla czytelnika. Co więcej, czytelnik chce wiedzieć, za ile stron zapłaci. Czasem klienci właśnie w e-sklepach szukają informacji o liczbie stron książki.

Zdjęcie optymalne

Wygląd sklepu internetowego jest bardzo ważny. Przyłóżmy się do stworzenia ciekawej i zachęcającej oferty, niezależnie od tego, co sprzedajemy. Zadbajmy o dobrej jakości zdjęcia. Czym więcej zdjęć, tym lepiej dla klienta, który chce móc obejrzeć produkt z każdej strony. Jednak nawet sto zdjęć produktu nic nie przyniesie, jeśli będą one złej jakości. Nasz e-sklep wcale nie zyska w oczach potencjalnych klientów, jeśli zdjęcia będą małe i niewyraźne. Pamiętajmy, że zawsze lepiej jest robić zdjęcia samemu. Ściąganie ich z internetu bez zgody autora jest nie tylko nielegalne, ale też niepraktyczne. Takie zdjęcia zawsze będą miały gorszą jakość od tych zrobionych samemu. Z drugiej strony nie można też przesadzać – zdjęcia o ogromnej rozdzielczości będą się długo ładować i będą trudne w nawigacji.

Nasz sklep internetowy będzie jeszcze ciekawszy, jeśli dodamy krótkie filmy. Mogą one prezentować produkt lub być małą instrukcją obsługi. Ludzie lubią oglądać filmy. Zdecydowanie wolą to niż czytanie. Uwzględnijmy to, planując wygląd sklepu internetowego prowadzonego przez naszą firmę.

Zadowolony klient wróci

Wygląd sklepu internetowego to bardzo ważny aspekt skutecznej sprzedaży, o który warto zadbać. Nieraz ważniejszy nawet od atrakcyjności oferty. To prawda, że taki e-sklep wymaga nakładu pracy, jednak jest to inwestycja, którą musimy poczynić, aby osiągnąć sukces. Klient, który znajdzie w naszym sklepie internetowym wszystko, co go interesuje, z pewnością do niego wróci. Nieraz może szukać jedynie opinii o jakimś sprzęcie czy recenzji książki, ale gdy w przyszłości będzie chciał dokonać zakupu, o naszym sklepie pomyśli w pierwszej kolejności. To bardzo istotne, abyśmy zadbali o wygląd sklepu internetowego, jeśli naprawdę chcemy cieszyć się powodzeniem w sprzedaży.

1 Comment

  1. fajny wpis

Post a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *